Milan Emil Uzelac
Rođena:
26. srpnja 1867.
Preminuo:
7. siječnja 1954.

Rođen je 26. srpnja 1867. g. u Komarnu (Slovačka) gdje je njegov otac, autrougarski časnik, bio u službi. Odrastao je u Karlovcu, na Švarči. Bio je učenik Realke u Rakovcu te, nakon spajanja škola, Kraljevske velike realne gimnazije u Rakovcu-Karlovac od II. polugodišta 1878./79. do 1884./1885. kada je maturirao. Vojnu tehničku akademiju u Beču završio je 18. kolovoza 1888. U 2. inženjerijsku pukovniju u Kremsu na Dunavu ušao je s činom poručnika. Službovao je u Trstu, Puli, Zadru. Tijekom službovanja završio je studij elektrotehnike i upisao Pomorsku akademiju u Trstu te stekao čin poručnika trgovačke mornarice. Od 1910. g. služio je kao inženjerijski časnik u XIII. zagrebačkom zboru gdje mu je prvi put omogućen izravan dodir sa zrakoplovstvom. Reorganizacijom ustroja austrougarske vojske od 1909. g. zrakoplovna postrojba podređuje se zapovjedništvu transportnih trupa u sklopu inženjerije. U Zagrebu se družio s poznatim hrvatskim konstruktorom zrakoplova Slavoljubom Penkalom, čiji je zrakoplov „rulao“ na ispitivanjima.

Povjereno mu je utemeljenje vojnog zrakoplovstva u Monarhiji pa 24. travnja 1912. postaje zapovjednikom zrakoplovne postrojbe Odjel zračnih brodova. Od dana postavljanja na dužnost pa sve do kraja Monarhije Uzelac je bio jedini istinski zapovjednik Austro-ugarskih zračnih snaga i po mnogima najbolji zapovjednik zrakoplovstva u Velikom ratu uopće. Letio je u svim tadašnjim tipovima zrakoplova i balona, često kao probni pilot. Nositelj je nekoliko letačkih rekorda, a o njegovom su neprekinutom letu između Beča i Novog Sada, dugačkom 408 kilometara, u prvim danima travnja 1913. izvještavale sve svjetske novine. Taj let bio je svojevrsni daljinski rekord toga vremena. Zanimljivo je da Uzelca u Novom Sadu nitko službeno nije dočekao jer je stigao prije brzojava u kojem najavljuje svoj dolazak.

Milan Emil Uzelac nakon rata vratio se u domovinu. Godine 1920. pozvan je u vojsku Kraljevine SHS. Jedan je od samo dvojice bivših austrougarskih generala koji su karijeru, doduše kratkotrajno, nastavili u novostvorenoj državi. Aktiviran iz mirovine i postavljen za načelnika novoustrojenog zrakoplovstva radio je na organizaciji, preustroju i modernizaciji vojnog zrakoplovstva Kraljevine SHS. Posljednji je put letio 1922. g., u 56. godini života.

Milan Emil Uzelac, vjerojatno najsposobniji zrakoplovni general I. svjetskog rata, osnivač, zapovjednik i istaknuti general triju različitih ratnih zrakoplovstava (Austro-Ugarske, Kraljevine SHS, NDH) nositelj je mnogih priznanja i odlikovanja: Križa druge klase Sasko-ernestinskog reda, Odličja reda Pruske krune druge klase, Odličja Željezne krune treće klase, Viteškog Leopoldovog križa s ratnim oznakama, Medalje Otomanskog reda druge klase, Odličja Željeznog križa druge klase, Pruskim željeznim križem prvog reda, Vojnim križem za zasluge druge klase s ratnim oznakama i mačevima.

Umro je u Zagrebu 7. siječnja 1954. u 87. godini života. Pokopan je na zagrebačkom groblju Mirogoj.

Tekst o Milanu Emilu Uzelcu za projekt Poznati bivši učenici Gimnazije Karlovac nastao je 21. ožujka 2014. na radionici u sklopu projekta 1914. – godina promjena. Učenicima Gimnazije Karlovac pomogao je svojim predavanjem o Uzelcu prof. Krunoslav Horvat, predstavnik Inicijative za očuvanje hrvatske zrakoplovne baštine.